تصویر عنوان

بلاگ

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال

  |   مقالات   |   1 دیدگاه

نمای کرتین وال

 

بهتر است در همین ابتدای کار بدانیم که اصطلاح کرتین وال به معنی دیوار پرده ای است.

 

بزرگترین مزیت استفاده از شیشه در نمای ساختمان بهره‌گیری از نور طبیعی و روشنایی کامل در ساختمان است. نمای کرتین وال بدون قاب یا فریم لس نمونه ای از نمای شیشه ی مدرن در صنعت معماری و ساختمان به شمار می‌آید. نمای کرتین وال به جهت مقاومت در برابر نفوذ آب و هوا، جذب نوسان ناشی از وزش باد و همچنین نیروهای لرزه ای که بر روی ساختمان اثر می کند و حمایت از نیروهای وزن بار مرده خود طراحی و استفاده می شود.

 

نمای کرتین وال در مدل فریم لس ابتدا زیرسازی با فرایند شبکه‌بندی سطح نما به وسیله‌ی سازه‌های عمدتا سبک و یا نیمه سنگین فلزی انجام می‌شود. سپس پروفیل‌های بدون قاب (فریم لس) بر روی شبکه‌بندی تهیه شده سوار می‌گردند. خصوصیت منحصر به فرد سیستم فریم لس این است که در سطح نما شیشه به میزان بیشتر دیده شده و آلومینیوم با ظرافت هرچه بیشتر در کنار شیشه قرار می‌گیرد. همچنین پنجره‌های بازشو نیز قابل مشاهده نمی‌باشند. لازم به ذکر است که نمای کرتین وال فریم لس از پروفیل‌های آلومینیومی تهیه می شود و با نماهای شیشه‌ای فریم لسی که از پروفیل آهنی در آنها استفاده می شود متفاوت است.

 

در صورتی بخواهیم تخصصی تر به تعریف نمای کرتین وال بپردازیم باید بگوییم که کرتین وال‌ها در واقع همان شاسی‌ها و لامل‌هایی هستند که در اطراف نمای یک پروژه ساختمانی نصب می گردند. در این نوع از نما، شیشه‌هایی که می بایست به عنوان نمای ساختمان نصب شوند به جای اینکه بر روی خود ساختمان قرار بگیرند، روی سازه کرتین وال نصب و اجرا میشوند.

 

در این نما، لامل‌ها به صورت دو بخش افقی و عمودی تهیه می‌شوند که به لامل‌های افقی ترنسم و به لامل‌های عمودی مولیون اطلاق می گردد.

به استراکچر یا ساختار آلومینیومی نمای کرتین وال یا در واقع همان پروفیل‌های آلومینیومی که شیشه‌های نمای کرتین وال بر روی آن‌ها سوار می‌شوند، در اصطلاح فنی لامل گفته میشود.

 

بیشتر بخوانید: نمای چوب

ارسال دیدگاه