تصویر عنوان

بلاگ

نمای جی اف آر سی

نمای جی اف آر سی

  |   مقالات   |   1 دیدگاه

نمای جی اف آر سی – GFRC

 

“GFRC یا نمای جی اف آر سی که گاها بعنوان نمای جی آر سی نیز خوانده میشود مخفف بتن الیاف شیشه بوده که به نمای خشک نیز معروف است”

 

این نما مانند فایبرگلاس خرد شده (نمونه ای که برای تولید اشکال پیچیده سه بعدی استفاده می گردد) است اما به مراتب بسیار ضعیف‌تر. این تکنولوژی نزدیک به نیم قرن است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به دلایل گوناگون تاکنون در ایران مورد بی توجهی قرار گرفته و کاربرد زیادی نداشته است.

 

GFRC کامپوزیتی است که از ترکیب سیمان پرتلند، سنگدانه ریز، پلیمر آکریلیک، آب و الیاف شیشه مقاوم در برابر مواد قلیایی و تشکیل شده است.

 

ویژگی‌های نمای جی اف آر سی چیست؟

 

در نمای جی اف آر سی (GFRC) از الیاف بتنی و مواد افزودنی ویژه ه ای برای بهبود خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی بتن استفاده می‌گردد. ترکیب صحیح و مناسب این مواد و افزودنی ها و تولید کامپوزیتی با یکپارچگی کامل، امکان استفاده از بتن را برای سطوح ناهموار و همینطور سطوح منحنی فراهم می‌کند. به همین جهت طراحان نما ساختمان بدون هیچ محدودیتی قادر به اجرای طرح‌های خاص بوده و ترکیب مواد سازنده آن نیز می‌تواند بر اساس نیاز متفاوت باشد. لازم به ذکر است که الیاف شیشه به کار رفته در نمای جی آر سی مقاومت کششی بالاتری نسبت به فولاد دارد.

انواع المان‌های تولید شده با این روش، نیازمند قالب هستند و بدون داشتن قالب اختصلصی نمی‌توان قطعه‌ای تولید کرد.

 

همانگونه که ذکر گردید در نمای جی اف آر سی به جای فولاد از الیاف شیشه برای تقویت بتن استفاده می‌شود و از آنجا که این الیاف برخلاف فولاد زنگ نمی‌زنند، بنابراین نیازی به حفاظت از پوشش بتن در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیست. با استفاده از این خصوصیات منحصر به فرد، از این اجزا می‌توان حتی در محیط‌های دارای آب شور و دریایی نیز استفاده نمود.

 

نمای جی آر سی با هر اقلیمی سازگاری دارد و دارای مقاومت بسیار بالایی است. با توجه به مقاومت بالای GFRC ، تولید قطعاتی با ضخامت ۳۰ الی ۱۲ میلی متر امکان‌پذیر است. به همین دلیل وزن اجزای نمای جی اف آر سی بسیار کمتر از اجزای بتنی پیش ساخته در روش سنتی است. وزن کم GFRC‌‌‌‌ امکان اجرای آن‌ را بر روی سطوح ساختمان راحت‌تر، سریعتر و بدون چالش می‌کند.

مزایایی از قبیل وزن سبک‌تر، مقاومت در برابر خمش و کشش، مقاومت در برابر رطوبت و به اصطلاح فایرپروف بودن آزادی عمل فراوانی به طراحان و معماران داده و امکان ابداع طرح‌های جدید در رنگ‌ها و بافت‌های گوناگونی را برای استفاده در سطوح مختلف ایجاد فراهم می آورد.

 

همچنین وزن پایین این محصول به دلیل ضخامت کم آن، امکان تولید قطعات ظریف و بزرگتری را با طرح‌های متنوع و پیچیده امکان‌پذیر می‌نماید. از دیگر مزایای نمای جی آر سی پیش‌ساخته، تعمیر سریع و تعویض و جایگزاری قطعات جدید به جای اجزای قدیمی یا آسیب دیده است. در بسیاری از بازارهای بین المللی از GFRC به عنوان GRC – Glassfibre Reinforced Concrete یاد می‌شود. این بتن، ترکیبی ویژه و ایده‌آل برای صنعت ساختمان محسوب می‌ گردد.

 

بیشتر بخوانید: نمای بتن اکسپوز

ارسال دیدگاه