تصویر عنوان

بلاگ

نمای خشک چیست

نمای خشک چیست

  |   مقالات   |   1 دیدگاه

نمای خشک چیست؟

 

در طراحی و ساخت یک ساختمان، بحث نما بسیار حائز اهمیت است. برخلاف روش های قدیمی در اجرای نمای خشک، برای اجرای نما از هیچگونه ملات استفاده نمیشود.

 

همانگونه که از عنوان متریال نمای خشک مشخص است تفاوت اصلی این نما با نمای معمول (ملاتی) در نوع اتصال مصالح نما به سازه ساختمان می باشد. به این تریتب که در نمای خشک، سطح رویه یا همان نما (سرامیک، سنگ، سمنت برد و … ) به وسیله یک سری اتصالات مکانیکی و تجهیزات (عمدتاً فلزی) به سازه ساختمان متصل می گردد.

 

نمای خشک چیست و از چه مصالحی در اجرای آن استفاده می شود

مصالحی که برای نمای خشک استفاده می شود عبارتند از سمنت برد، انواع سرامیک پرسلانی، ورق آلومینیوم، کاشی، آجرهای سفالی و … این امر باعث می شود که نمای خشک دارای گستردگی تنوع رنگ و بافت بسیار زیادی باشد.

یکی از دلایلی که نیاز به وجود سیستم اجرای نمای خشک را ایجاد کرد، سخت بودن اجرا و مشکلات متفاوتی بود که در اجرای نما به روش سنتی وجود داشت. بعنوان مثال ریختن نما در اثر عوامل مختلف در اجرای نما بصورت ملاتی، یکی از مشکلات رایج این روش بود.

 

از طرفی با توسعه و گسترش تولیدات و همچنین پیشرفت تکنولوژی، محصولات قابل استفاده در نمای ساختمان به سمت مدرن شدن پیش رفتند و محصولاتی جدید برای نما تولید گردید که بوسیله مزایا و ویژگی های مختلف خود، طراحان ساختمان و مهندسان معماری را به خود جذب کردند. اما با اجرای نما بصورت ملاتی محدودیت هایی برای انتخاب نوع مصالح به وجود می آمد.

برای مثال سرامیک های پرسلانی، جذب آب پایینی دارند که حداکثر 0.5 درصد است و به همین دلیل میزان چسبندگی ملات سیمان به این نوع از مصالح در حد بسیار پایین و حتی صفر است.

 

شیوه های اجرای نمای خشک چیست:

بر اساس نحوه ی نصب و قرار گرفتن قطعات در نمای خشک، این  نوع نما را به دو دسته ی نمایان و غیرنمایان تقسیم میکنند.                                                        

سیستم نمای خشک نمایان:

در سیستم های نمای خشک نمایان قسمتی از بست هایی که برای نگه داشتن سرامیک استفاده می شوند، از بیرون ساختمان هم قابل مشاهده هستند.البته راه هایی هم برای کاهش جلب توجه این بست ها وجود دارد از جمله رنگ کردن قسمت های نمایان بست به رنگ رویه نما. در صورت انجام این کار حتما باید از رنگ های پایدار در برابر مسائل آب و هوایی استفاده کرد، چون این بست ها در معرض آسیب دیدگی بر اثر عوامل جوی قرار دارند.

 

سیستم نمای خشک غیر نمایان:

در اجرای سیستم نمای خشک  غیرنمایان، پس از نصب نما، بست های مورد استفاده در نصب نما مشاهده نمی شوند. بدین گونه که قبل نصب نما بر روی سطح رویه ساختمان عملیات و مراحلی انجام می شود که بسته به نوع روش اجرا ممکن است به صورت حفره ها و یا شیارهایی در قسمت پشت یا لبه های رویی نما باشد.

 

 

انواع نمای خشک چیست

1-سرامیک خشک

2-بتن اکسپوز

3-سنگ خشک

4- کرتین وال

5-کامپوزیت آلومینیوم 

6- چوب

7-ورق فلز

8- اکسپند متال

9- ورق اچ پی ال

10- جی آر سی

 

بیشتر بخوانید: مزایای نمای خشک ساختمان

ارسال دیدگاه